Ιόνια Νησιά & Δυτική Ελλάδα: Έργα από τα ταξίδια των E. Dodwell & Pomardi,1801 & 1805-1806
Διάρκεια: 18 Ιουλίου – 25 Σεπτεμβρίου 2014
Εγκαίνια: 12 Αυγούστου 2014
Το Μουσείο Ασιατικής Τέχνης διοργάνωσε την περιοδική έκθεση με τίτλο “Ιόνια Νησιά και Δυτική Ελλάδα: Έργα από τα ταξίδια των Edward Dodwell και Simone Pomardi, 1801 & 1805-1806” στα Παλαιά Ανάκτορα, στην πόλη της Κέρκυρας.
Η έκθεση άνοιξει για το κοινό την Παρασκευή 18 Ιουλίου, και παρουσίασε την Ελλάδα μέσα από σχέδια και υδατογραφίες που φιλοτέχνησαν ο Ιρλανδός Edward Dodwell (περ. 1777-1832) και ο Ιταλός Simone Pomardi (1757-1830).
Την επιμέλεια της έκθεσης είχαν η Δέσποινα Ζερνιώτη CMG, Διευθύντρια του Μουσείου Ασιατικής Τέχνης και ο Καθηγητής John Camp (guest curator), διευθυντής ανασκαφών Αρχαίας Αγοράς της Αμερικανικής Αρχαιολογικής Σχολής. Τα συγκεκριμένα έργα επιλέχτηκαν από τη σειρά των έργων που ξεπερνά σε αριθμό τα 800, και στα οποία παρουσιάζεται η Ελλάδα, ο τόπος και οι άνθρωποι όπως τα κατέγραψαν οι δύο άνδρες κατά τη διάρκεια των ταξιδιών τους στις αρχές του 19ου αιώνα. Αποτελούν μέρος της μεγάλης συλλογής του Packard Humanities Institute που σήμερα κατέχει την πλειοψηφία των έργων των Dodwell-Pomardi.
Τμήμα της συλλογής του Packard Humanities Institute εκτέθηκε στο Λονδίνο, στο British Museum (07-02-2013 έως 28-04-2013), και στη Ρώμη, στο Forum Romano (27-09-2013 έως 16-03-2014). Στην Ελλάδα την παρουσίαση τμήματος της συλλογής ανέλαβε το Μουσείο Ασιατικής Τέχνης Κέρκυρας. Ιδιαίτερη σημασία έχει το γεγονός ότι η έκθεση στο Μουσείο Ασιατικής Τέχνης περιελάμβανει έργα που εστιάζουν στα Ιόνια Νησιά, δεν παρουσιάστηκαν στο Λονδίνο και τη Ρώμη, και ως εκ τούτου εκτέθηκαν για πρώτη φορά.
Τα έργα των Dodwell-Pomardi φιλοξενήθηκαν σε τρεις αίθουσες στον πρώτο όροφο του Μουσείου Ασιατικής Τέχνης. Η ροή της έκθεσης παρακολούθησε σε γενικές γραμμές την πορεία που ακολούθησαν οι δύο περιηγητές στα ταξίδια τους. Τοπία που αποτυπώνουν το ανόθευτο φυσικό κάλλος των ελληνικών νησιών• εντυπωσιακές πανοραμικές απόψεις των πόλεων και των λιμανιών του Ιονίου, πολλές εκ των οποίων φτάνουν σε μήκος τα τέσσερα μέτρα• έργα στα οποία καταγράφονται συχνά με τοπογραφική ακρίβεια και σημειώσεις-μετρήσεις για τα δομικά χαρακτηριστικά τους, αρχαία ερείπια σημαντικών αρχαιολογικών χώρων, όπως οι Δελφοί, η Ακρόπολη Αθηνών, ο ναός του Ποσειδώνα στο Σούνιο κ.ά. Όλα συνθέτουν μία μοναδική οπτική μαρτυρία για την Ελλάδα στις αρχές του 19ου αιώνα.
Η έκθεση κάλεσε τους επισκέπτες της Ελλάδας να ανανεώσουν το ενδιαφέρον τους για τον τόπο, τον πολιτισμό και τους ανθρώπους του, που υπήρξαν σημείο αναφοράς για καλλιτέχνες και ταξιδευτές και στο παρελθόν. Ανάμεσα στα σημαντικότερα εκθέματα της νέας έκθεσης συγκαταλέγονταν η πανοραμική άποψη της παλαιάς πόλης της Κέρκυρας, που ως μνημείο της παγκόσμιας πολιτιστικής κληρονομιάς της UNESCO διατηρεί μέχρι σήμερα αναλλοίωτη τη μορφή της. Έτσι, παράλληλα με την προβολή της Ελλάδας και την τόνωση της επισκεψιμότητας του Μουσείου, δημιουργήθηκε μία μοναδική ευκαιρία για έναν ουσιαστικό διάλογο ανάμεσα στο χώρο και το χρόνο, στα έργα και τους επισκέπτες.