Μουσείο Ασιατικής Τέχνης Κέρκυρας

ΣΥΛΛΟΓΗΙΑΠΩΝΙΚΗΣ ΤΕΧΝΗΣ

ΓΕΝΙΚΗ ΠΕΡΙΓΡΑΦΗ

Η συλλογή ιαπωνικής τέχνης του Μουσείου αριθμεί περίπου 6.200 αντικείμενα. Ο κύριος όγκος της συλλογής προέρχεται από τη δωρεά Γρ. Μάνου (1927) και τη δωρεά Ν. Χατζηβασιλείου (1974).

Οι αρχαιότητες χρονολογούνται από το ca. 10,500 – 300 π.Χ. μέχρι και το 19ο αι. μ.Χ. Η συλλογή του Μουσείου καλύπτει όλες τις περιόδους της ιαπωνικής τέχνης καθώς οι απαρχές του ιαπωνικού πολιτισμού αγγίζουν την περίοδο μέχρι και τον 6ο αιώνα μ.Χ., ενώ η συνέχειά του περιλαμβάνει και σύγχρονα έργα τέχνης, όπως π.χ. κεραμικά, που είναι κατασκευασμένα με τον παραδοσιακό τρόπο από διάσημους καλλιτέχνες, γνωστούς ως «εθνικούς θησαυρούς εν ζωή» (living national treasures).

Η τέχνη της Ιαπωνικής ζωγραφικής με έργα από τις συλλογές Χατζηβασιλείου και Μάνου παρουσιάζεται στη δυτική πτέρυγα του πρώτου ορόφου του Μουσείου. Τα έργα, πτυσσόμενα παραβάν, κύλινδροι ανάρτησης και ανάγνωσης καθώς και ξυλογραφίες ουκίγιο-ε, χρονολογούνται από το 17ο έως το 19ο αιώνα. Στη συλλογή περιλαμβάνεται ένα από τα ελάχιστα σωζόμενα ζωγραφικά έργα του Sharaku καθώς και αντίγραφο των παραβάν της σχολής Κανό που κοσμούσαν το Κάστρο Nijo. Η μεγάλη καλλιτεχνική σημασία τους είχε ως αποτέλεσμα την έκθεσή τους, μαζί με τα άλλα έργα του Μουσείου στο Tokyo Metropolitan Edo-Tokyo Museum το 2009 καθώς και στο Παρίσι – Maison de la culture du Japon à Paris το 2011.

Τον Απρίλιο του 2015 το Μουσείο Ασιατικής Τέχνης Κέρκυρας παρουσίασε τη νέα μόνιμη έκθεση Ιαπωνικής τέχνης με σπάνια αντικείμενα που εκτίθενται για πρώτη φορά στο ελληνικό κοινό. Η περιήγηση στους εκθεσιακούς χώρους ξεκίνα με την αυγή της ιαπωνικής τέχνης κατά τα προϊστορικά χρόνια (13.500 π.Χ.-552 μ.Χ.) και συνεχίζει με την εισαγωγή του Βουδισμού στο ιαπωνικό αρχιπέλαγος. Η διάδοση του Zen Βουδισμού, ο Δρόμος του Τσαγιού, οι θεατρικές παραστάσεις και οι νυχτερινές επισκέψεις στις γκέισες κατά την περίοδο Έντο (1600-1868) καθώς και η ζωή των Σαμουράι διαμορφώνουν στον επισκέπτη μια συνολική εικόνα της ανάπτυξης και εξέλιξης του Ιαπωνικού Πολιτισμού.

ΙΣΤΟΡΙΑ

-30.000
-30.000
Πριν το 30.000 π. Χ. – 13.500 π.Χ.

ΠΑΛΑΙΟΛΙΘΙΚΗ ΕΠΟΧΗ

Ύπαρξη ισθμών που συνδέουν την ηπειρωτική Ασία με την προϊστορική Ιαπωνία. Πρώτη εποίκηση της Ιαπωνίας. Χρήση λίθινων εργαλείων.
-13.500
-13.500
13.500 π.Χ – 500 π.Χ.

ΠΕΡΙΟΔΟΣ ΤΖΟΜΟΝ

Ύπαρξη ισθμών που συνδέουν την ηπειρωτική Ασία με την προϊστορική Ιαπωνία. Πρώτη εποίκηση της Ιαπωνίας. Χρήση λίθινων εργαλείων.
-500
-500
500 π.Χ. – 250 μ.Χ.

ΠΕΡΙΟΔΟΣ ΓΙΑΓΙΟΙ

Ορυζοκαλλιέργειες σε νερό. Κατεργασία χαλκού και σιδήρου. Επαφές με την Κίνα. εργαλείων.
250
250
250 – 552 μ.Χ.

ΠΕΡΙΟΔΟΣ ΚΟΦΟΥΝ (ΕΠΟΧΗ ΤΩΝ ΤΥΜΒΩΝ)

Μεγάλοι μνημειακοί τάφοι. Στρατιωτικός πολιτισμός. Εμφάνιση ιππικού. Επαφές με την Κορεατική Χερσόνησο.
552
552
552 – 710 μ.Χ.

ΠΕΡΙΟΔΟΣ ΑΣΟΥΚΑ

Εισαγωγή του Bουδδισμού και του κινεζικού συστήματος γραφής. Πρεσβείες στην Κίνα. Πολιτικός συγκεντρωτισμός, νόμοι και κοπή νομισμάτων σύμφωνα με το πρότυπο της Κίνας.
710
710
710 – 794 μ.Χ

ΠΕΡΙΟΔΟΣ ΝΑΡΑ

Ίδρυση της πρώτης πρωτεύουσας στην Νάρα (Heijô). Κατασκευή του ναού Τοντάιτζι (Tôdaiji) και της Αίθουσας του Μεγάλου Βούδα (Daibutsuden). Πρώτα δείγματα γραφής της ιαπωνικής ιστορίας.
794
794
794-1185 μ.Χ.

ΠΕΡΙΟΔΟΣ ΧΕΪΑΝ

Πρωτεύουσα στο Χεϊάν (Κιότο). Πολιτισμική ανάπτυξη της αυτοκρατορικής αυλής. Παραγωγή λογοτεχνικών και ποιητικών έργων με θέμα την ζωή της αυλής. Επικράτηση ταντρικών σεκτών και του Βουδδισμού της Αγνής Γης. Απόσυρση των επίσημων πρεσβειών από την Κίνα (894 μ.Χ.)
1185
1185
1185 – 1333 μ.Χ.

ΠΕΡΙΟΔΟΣ ΚΑΜΑΚΟΥΡΑ

Επιβολή στρατιωτικής κυβέρνησης από τους Σαμουράι στην Καμακούρα Εισαγωγή της φιλοσοφίας του ζεν (Chan) από την Κίνα. Απόπειρες εισβολής από τους Μογγόλους (1274-1281).
1333
1333
1333–1392 μ.Χ.

ΠΕΡΙΟΔΟΣ ΝΑΝΜΠΟΚΟΥΤΣΟ ΒΟΡΕΙΑ και ΝΟΤΙΑ ΑΥΤΟΚΡΑΤΟΡΙΚΗ ΑΥΛΗ

Δημιουργία δύο αντίπαλων αυλών, του Αυτοκράτορα Γκο-Ντάιγκο στο Γιοσίνο και του Αυτοκράτορα Κογκόν στο Κιότο. Καθιέρωση των Σογκούν Ασικάγκα στο Κιότο.
1392
1392
1392 – 1573 μ.Χ.

ΠΕΡΙΟΔΟΣ ΜΟΥΡΟΜΑΤΣΙ

Ύπαρξη ισθμών που συνδέουν την ηπειρωτική Ασία με την προϊστορική Ιαπωνία. Πρώτη εποίκηση της Ιαπωνίας. Χρήση λίθινων εργαλείων.
1573
1573
1573 – 1600 μ.Χ.

ΕΠΟΧΗ ΜΟΜΟΓΙΑΜΑ

Επανένωση της Ιαπωνίας από τους πολέμαρχους σαμουράι Ναμπουνάγκα και Χιντεγιόσι. Ανέγερση πλήθους κάστρων. Αποτυχημένες εισβολές στην Κορέα (1592) και την Κίνα (1597).
1600
1600
1600 – 1868 μ.Χ.

ΠΕΡΙΟΔΟΣ ΕΝΤΟ

Οι Σογκούν Τοκουγκάουα ιδρύουν κυβέρνηση σαμουράι στο Έντο. Απαγόρευση του χριστιανισμού και των ταξιδιών στο εξωτερικό. Δημιουργία συστηματικών διεθνών σχέσεων.Άνθηση της αστικής κουλτούρας, του θεάτρου Καμπούκι και της τέχνης ουκίγιοε (Ukiyo-e: εικόνες του ρέοντος κόσμου). Αποκατάσταση διεθνών και εμπορικών σχέσεων λόγω αμερικανικών πιέσεων (1853 -1854).
1868
1868
1868 – 1912

ΕΠΟΧΗ MEITZI

Ανατροπή της κυβέρνησης των Σαμουράι και παλινόρθωση του αυτοκράτορα Μεϊτζί, ο οποίος μεταφέρει την πρωτεύουσα στο Έντο (με την νέα ονομασία Τόκιο). Εκσυγχρονισμός και επιλεκτική εισαγωγή δυτικών θεσμών. Πόλεμος με Κίνα και Ρωσία. Απαρχές της νέας ιαπωνικής ασιατικής αυτοκρατορίας.
1912
1912
1912 – 1926 μ.Χ.

ΕΠΟΧΗ ΤΑΣΟ

Εκβιομηχάνιση και εκσυγχρονισμός των πόλεων, ιδίως μετά τον μεγάλο σεισμό του Καντό το 1923. Εγκαθίδρυση κοινοβουλευτικής δημοκρατίας.
1926
1926
1926 – 1989 μ.Χ.

ΕΠΟΧΗ ΣΟΟΥΑ

Εξάπλωση της ιαπωνικής αυτοκρατορίας. Ασιατικοί πόλεμοι και πόλεμος του Ειρηνικού. Ήττα και ανασυγκρότηση. Περίοδος μεγάλης οικονομικής ανάπτυξης.
1989
1989
1989 μέχρι σήμερα

ΕΠΟΧΗ ΧΕΙΣΕΙ

Οικονομική ύφεση και ανάκαμψη. Διεθνής επιρροή της παραδοσιακής ιαπωνικής κουλτούρας.
Japanese Art Collection | Museum of Asian Art Corfu

ΘΕΜΑΤΙΚΕΣ ΕΝΟΤΗΤΕΣ

ΖΩΓΡΑΦΙΚΗ
ΠΑΡΑΔΟΣΙΑΚΑ ΠΑΡΑΒΑΝ (byobu)

Με τον όρο byobu περιγράφονται τα παραδοσιακά ιαπωνικά διαχωριστικά, που είναι γνωστά στα ελληνικά με τη γαλλική λέξη paravent (αλεξήνεμο). Αποτελούνται από φύλλα ενωμένα μεταξύ τους.

ΚΥΛΙΝΔΡΟΙ ΖΩΓΡΑΦΙΚΗΣ

Το kakemono, που σημαίνει «αναρτημένο αντικείμενο», είναι ένας ιαπωνικός ζωγραφισμένος κύλινδρος με περιθώρια από μετάξι που στερεώνεται σε μία εύκαμπτη βάση.

ΧΑΡΑΚΤΙΚΗ
ΧΑΡΑΚΤΙΚΗ

Η ονομασία ουκίγιο-ε (ukiyo-e) ή «εικόνες του ρέοντος κόσμου» ήταν αρχικά συνυφασμένη με τη βουδιστική θεώρηση που βασίζεται στο εφήμερο της ανθρώπινης ύπαρξης. Στη συνέχεια, όμως, κατέληξε να υποδηλώνει μία ηδονοθηρική στάση απέναντι στο σήμερα, τις τελευταίες τάσεις της μόδας, την αναζήτηση της κομψότητας, καθώς και τη ζωή των αστών του Έντο (σύγχρονο Τόκιο).

ΚΕΡΑΜΙΚΗ
ΚΕΡΑΜΙΚΗ

Από την προϊστορική εποχή, η Ιαπωνία υπήρξε ένα από τα σημαντικότερα κέντρα πολιτισμού της ασιατικής ηπείρου. Καθώς βρίσκεται απέναντι από την Κίνα και την Κορέα, δέχτηκε πληθώρα επιρροών από την ασιατική ενδοχώρα, που, αφού συγκεράστηκαν με γηγενή στοιχεία, αναδιαμορφώθηκαν και μετεξελίχθηκαν στον ιδιαίτερο ιαπωνικό πολιτισμό.

ΤΕΧΝΗ ΤΗΣ ΠΕΡΙΟΔΟΥ ΕΝΤΟ
ΤΕΧΝΗ ΤΗΣ ΠΕΡΙΟΔΟΥ ΕΝΤΟ - ΣΑΜΟΥΡΑΙ

Με τη μεταφορά του στρατιωτικού διοικητικού κέντρου των Tokugawa Shoguns στο Edo, το σημερινό Τόκιο, ανατέλλει η περίοδος Tokugawa ή Edo (1603-1868).

ΤΕΧΝΗ ΤΗΣ ΠΕΡΙΟΔΟΥ ΕΝΤΟ - ΘΕΑΤΡΟ No

Με τη μεταφορά του στρατιωτικού διοικητικού κέντρου των Tokugawa Shoguns στο Edo, το σημερινό Τόκιο, ανατέλλει η περίοδος Tokugawa ή Edo (1603-1868).

ΑΡΙΣΤΟΥΡΓΗΜΑΤΑ ΙΑΠΩΝΙΚΗΣ ΖΩΓΡΑΦΙΚΗΣ & ΧΑΡΑΚΤΙΚΗΣ

Ο ΗΘΟΠΟΙΟΣ
Matsumoto Kōshirō IV ΣΤΟ ΡΟΛΟ ΤΟΥ
Kakogawa Honzō
Central Asian Nomadic Art Collection | Museum of Asian Art Corfu
Εποχή Kansei 7 (1795) Ζωγραφισμένη βεντάλια, μελάνι και χρώμα σε χαρτί από μπαμπού 17.4 x 46.6 cm , ύψ. 22.4 εκ. Υπογραφή Καλλιτέχνη : Tōshūsai Sharaku ga Συλλογή Μάνου (ΑΕ 6203)
Katsushika Hokusai (1760-1849), ``ΝΟΤΙΟΣ ΑΝΕΜΟΣ, ΚΑΘΑΡΟΣ ΟΥΡΑΝΟΣ`` ΑΠΟ ΤΗ ΣΕΙΡΑ ``36 ΑΠΟΨΕΙΣ ΤΟΥ ΟΡΟΥΣ ΦΟΥΤΖΙ``
Central Asian Nomadic Art Collection | Museum of Asian Art Corfu
Τέλη εποχής Bunsei (1818-30) με αρχές Tempō (1830-44) Οριζόντιο ōban, έγχρωμη ξυλογραφία 25.0 x 36.7 εκ. Υπογραφή Καλλιτέχνη : Hokusai Aratame Iitsu hitsu Εκδότης : Nishimura Yohachi Συλλογή Μάνου (ΑΕ 7599)
Katsushika Hokusai (1760-1849), ``ΧΙΟΝΙΣΜΕΝΟ ΠΡΩΙΝΟ ΣΤΗΝ Koishikawa``, ΑΠΟ ΤΗ ΣΕΙΡΑ ``36 ΑΠΟΨΕΙΣ ΤΟΥ ΟΡΟΥΣ ΦΟΥΤΖΙ``
Central Asian Nomadic Art Collection | Museum of Asian Art Corfu
Τέλη εποχής Bunsei (1818-30) με αρχές Tempō (1830-44) Οριζόντιο ōban, έγχρωμη ξυλογραφία Υπογραφή Καλλιτέχνη : Zen Hokusai hitsu Εκδότης : Nishimura Yohachi Συλλογή Μάνου (ΑΕ 7607)
Kikukawa Eizan (1787-1867), ΤΡΕΙΣ ΣΥΓΧΡΟΝΕΣ ΚΑΛΛΟΝΕΣ ΔΡΟΣΙΖΟΝΤΑΙ ΣΤΗΝ ΑΠΟΓΕΥΜΑΤΙΝΗ ΑΥΡΑ
Central Asian Nomadic Art Collection | Museum of Asian Art Corfu
Εποχή Bunka (1804-8) Ōban τρίπτυχο, έγχρωμη ξυλογραφία 39.0 x 27.1, 39.0 x 27.2, 39.1 x 26.5 cm Υπογραφή Καλλιτέχνη : Kikukawa Eizan hitsu, Eizan hitsu Εκδότης : Yamada Shōjirō Συλλογή Μάνου (ΑΕ 7057-9)
Logo | Museum of Asian Art Corfu

Δευ ‒ Κυρ: 08-30 ‒ 16:00
Τρίτη: κλειστά